سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیمرخ

tech-world.irدنیای فناوری و تکنولوژی آموزشی:

کودکان و رایانه در  این روزگار جدایی‌ناپذیر هستند . کودکان با اشتیاق هرچه بیشتر برای دانستن از دنیای اطراف و اتصال به دنیاهای دورتر، پی بردن به دانسته‌های روز و صد البته غرق شدن در بازی‌های رایانه‌ای، از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا خود را به محبوب‌ترین دوست خود که همان رایانه، لپ‌تاپ، تبلت‌ها ... و هر وسیله‌ای که راه اتصال آنان با دنیای مجازی را میسر می‌کند، برسانند. این اشتیاق و علاقه روز افزون کودکان، دغدغه هر روزه والدین آنها را نیز رقم می‌زند، اینکه چگونه همگام کودکان خود در دنیایی گام بردارند که با سرعت زیاد در حال حرکت و تغییر است و اصولاً بهترین برخورد با این دنیا چگونه است.

کارشناسان با انجام تحقیقات تخصصی به کمک والدین شتافته‌اند و با روش‌هایی پیشنهادی آنها را برای نزدیک شدن به دنیای دوست داشتنی مجازی کودکانشان و مراقبت فرزندانشان در برابر خطرات این دنیا همراهی کردند.
محققان می‌گویند نمی‌توان کودکان را از دنیای بازی‌های رایانه‌ای و گشت و گذار در دنیای مجازی دور نگه‌داشت اما می‌توان با استفاده از راهکارهایی مفید مانع از واردشدن آسیب از سوی خطراتی که این دنیا فرزندان ما را تهدید می‌کند، شد.


انتخاب بازی‌های دارای کنترل

در خصوص بازی‌های رایانه‌ای والدین باید بازی‌هایی را انتخاب و در اختیار فرزندان قرار دهند که خود اطلاع دقیق از آن داشته و از سلامت نوع بازی و محتوای آن باخبر باشند تا استفاده فرزندان وسرگرم شدن آنها با دنیای این بازی‌ها به سلامت روح و جسم آنها خدشه‌ای وارد نکند.


نظارت کلیدی


ساده‌ترین کاری که یک پدر یا مادر برای محافظت غیرمحسوس از کودک خود زمان استفاده از وسایل متصل به دنیای مجازی می‌توانند انجام دهند این است که سیستم رایانه خانه خارج از اتاق خواب قرار گیرد تا والدین در حال انجام کارهای خود قادر به نظارت بر بازی و فعالیت کودک در دنیای مجازی باشند.


کنترل زمان


مدت زمان بازی رایانه‌ای و استفاده کودکان از اینترنت باید محدود به زمانی باشد که والدین تعیین می‌کنند و این زمان باید نه کم ونه زیاد باشد و از همه مهمتر اینکه به زمان استراحت و مطالعات درسی آنان صدمه نزند.


جذابیت دنیای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان پایان‌ناپذیر است و اگر نظارت مناسب والدین وجود نداشته باشد شاید کودک با ناآگاهی خود مدت زمان نامناسبی را وقف این فضا کرده که هم به خواب و خوراک وی صدمه زده و هم درس خواندن وی را تحت شعاع قرار می‌دهد، این در حالی است صدمات جسمی استفاده بیش ازحد از رایانه یا طولانی شدن بازی‌های رایانه‌ای به کودک، بسیار خطرناک تشخیص داده شده است.


تعیین قوانین خانگی


یکی از روش‌هایی که ضمن جنبه محافظتی جنبه تربیتی نیز دارد تعیین قوانین خانگی ازسوی والدین برای کودکان است. در اغلب موارد شاهد بوده‌ایم کودک به راهنمایی از سوی والدین نیازمند است، او ناآگاهانه تنها برای پرکردن وقت خود و مشغول کردن خود به سوی بازی‌های رایانه‌ای و استفاده ازاینترنت کشیده می‌شود و این دنیا او را از تکالیف درسی دور نگه‌داشته و کاهش نمرات تحصیلی شروع بیشتر در خود فرو رفتن وی در دنیای مجازی است.

اینجا است که والدین باید آگاهانه وارد عمل شده و با درایت به آنها آگاهی دهند که با تنظیم برنامه‌ای مناسب و رعایت قوانین در طول هفته از دنیای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای در دوران تحصیل دور بوده و آخر هفته خود را با برنامه‌ریزی مناسب برای درس‌هایشان به بازی و گشت و گذار در دنیای مجازی بپردازند.


ایجاد کاهش توجه


محققان می‌گویند باید توجه دقیقی به زمان استفاده فرزندان‌مان از رایانه، لپ‌تاپ، تبلت،... و هر آنچه آنها را غرق دنیای اینترنتی می‌کند داشته باشیم زیرا بررسی‌ها گواه آن است که حضور بیش از حد در این دنیا، جدای از بروز اعتیاد به دنیای مجازی، کاهش توجه و تمرکز را به همراه خواهد داشت و بروز این بیماری در فرزندان یعنی سرآغاز شکست در مراحل تحصیلی و به مراتب ناموفق بودن آنها در مقاطع دیگر زندگی که باید مورد توجه و دقت والدین قرار گیرد.


بازی‌های چاق‌کننده


برای سرگرم شدن با بازی‌های رایانه‌ای یا استفاده ازدنیای اینترنتی باید یک گوشه نشست و از حرکت و تحرک فاصله گرفت، حضور طولانی مدت در دنیای بازی‌های رایانه‌ای و فضای اینترنتی کم کم موجب معضل چاقی می‌شود. معضلی که زیاد هم برای کودکان و بخصوص نوجوانان ما که این روزها به تناسب اندام خود توجه خاصی دارند دوست داشتنی نخواهد بود، این پیامد می‌تواند راهکار مناسبی برای دور نگه داشتن فرزندان از دنیای مجازی و میخکوب شدن در بازی‌های رایانه‌ای برای والدین باشد، آنها می‌توانند با آگاهی دادن به فرزندان از چاقی که سلامت آنها را تهدید می‌کند دور کرده و فرزندان خود را از این راه ترغیب به دوری از بازی‌های رایانه‌ای و دنیای اینترنتی کنند.


در حلقه تنهایی


بعد ازیک مدت طولانی سرگرم دنیای اینترنتی بودن و غرق شدن در بازی‌های رایانه‌ای متوجه خواهید شد فرزندتان اعتمادبه‌نفس لازم برای حضور در جمع را از دست داده و ترجیح می‌دهد بیشتر در دنیای مجازی حضور داشته باشد تا دنیای حقیقی و این یعنی سرآغاز ورود به دنیای تنهایی، اینجا است که والدین باید نقش تربیتی خود را ایفا کرده وبا تشویق کودک به بازی با هم سن و سال‌های خود و بیرون کشیدن وی از دنیای تنهایی او را از خطر عدم اعتماد به نفس نجات دهند. البته باید توجه داشت بازی‌های رایانه‌ای درکنار بدی‌هایی که تاکنون برشمردیم خوبی‌هایی نیز دارند.

کمک به افزایش یادگیری، مهارت‌ حل مسئله، هماهنگی و مهارت‌های تشخیص مسیر حرکت درست از نمونه‌های مثبت استفاده از بازی‌های رایانه است. این بازی‌ها علاقه فرزندان به تفکر را بالا برده و به آنها کمک می‌کند درکمترین زمان ممکن بهترین انتخاب را انجام دهند که این عمل خود تمرین برای خوب فکر کردن است.


بازی‌های ماجراجویانه رایانه‌ای حتی در تقویت قوه تخیل کودک تأثیر مثبت خواهد داشت. متأسفانه سیستم اطلاعات در مورد مزایای مثبت بازی‌های رایانه‌ای فراهم نیست و این نبود اطلاعات باعث شده روش درست استفاده از آنها شناخته نشود.

 

منبع : تهیه کننده :آذرنگ کوچصفهانی -مجــــله میهــــــن- http://mihan-mag.mihanblog.com/post/903