سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیمرخ

توس نیوز : دکتر سید جواد حسینی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جمع کارکنان ستادی این سازمان گفت:

باید تلاش کنیم از نگاهی که تاکنون تنها به استفاده از اعتبارات دولتی برای تامین بودجه معطوف بوده فاصله گرفته و بانگاه به اقتصاد مقاومتی در مسیر افزایش مشارکت های برون سازمانی و همچنین بهره گیری بهتر از ظرفیت های درونی گام های بلندتری برداریم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ، دکتر سیدجواد حسینی در این سخنرانی بااشاره به این که دستگاه تعلیم و تربیت باتوجه به حجم بالای نیروی انسانی که در اختیار دارد و در کنار آن میزان بالای مخاطبینی که با این سازمان در ارتباط هستند بیش از هر سازمان دیگری در زمینه راهبردهای نظام جمهوری اسلامی ایران مورد مخاطب قرار می گیرد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ، در این خصوص اظهار داشت : در واقع باید بگوییم اقتصاد مقاومتی تعریف تدوین شده ای ندارد و باید در آموزش و پرورش سه اقدام مهم را در راستای دستیابی به اهداف شعار سال انجام دهیم.

وی تدوین برنامه هایی در راستای رفتارهای مطلوب اداری و سازمانی با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی  ، توجه به تحقق بند 21 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری که ایجاد محیط های علمی و آموزشی و رسانه ای و تبدیل آن ها به گفتمان فراگیر که بخش مهمی از این برنامه با محوریت آموزش و پرورش انجام می شود و سومین راهبرد که مهمترین آن هاست ایجاد روحیه اقتصاد مقاومتی در دانش آموزان را از جمله مهمترین این اقدامات و برنامه ها دانست.

حسینی ادامه داد : در حوزه رفتارهای سازمانی باید به چگونگی ایجاد رویکرد اقتصاد مقاومتی و تامین منابع در این حوزه پاسخ دهیم ، باتوجه به این که در این حوزه اعتبارات آموزش و پرورش از سه طریق دولتی ، توسعه مشارکت ها و بهره گیری از ظرفیت های درونی این سازمان تامین می شود باید تلاش کنیم از نگاهی که تاکنون تنها به استفاده از اعتبارات دولتی برای تامین بودجه معطوف بوده فاصله گرفته و بانگاه به اقتصاد مقاومتی در مسیر افزایش مشارکت های برون سازمانی و همچنین بهره گیری بهتر از ظرفیت های درونی گام های بلندتری برداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این که از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد افزایش هرساله بودجه این دستگاه از سوی دولت بوده ایم به شکلی که به طور مثال بودجه این سازمان در سال 1394 نسبت به 1393 رشدی 48 درصدی را شاهد بود و برای سال 1395 هم حداقل 26 درصد افزایش بودجه برای این دستگاه پهن پیکر و تاثیرگذار اجرایی کشور درنظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد : علیرغم این افزایش بودجه باز هم نباید به منابع دولتی متکی باشیم و باتوجه به حجم فعالیت هایی که در دست اجراست باید باز هم نگاهمان به دو مقوله افزایش مشارکت های برون سازمانی و همچنین بهره گیری بهتر از ظرفیت های درونی باشد.

حسینی گفت : در کنار این رشد منابع مالی در سازمان نباید موجب افراط در برخی از هزینه های جاری شود و باید با نگاهی به شاخص مهم بهره وری که در مبحث اقتصاد مقاومتی هم بسیار مورد تاکید است از منابع در اختیار به شکل بهینه استفاده کنیم.

وی ادامه داد : پس از انقلاب اسلامی ایران شاهد رشد 280 درصدی جمعیت کشور تاکنون بودیم و این درحالی ست که افراد فعال در سیستم اداری دولت بیش از 480 درصد رشد داشته است ، این تناسب ناهمگون موجب پدیدآمدن بیکاری پنهان در جامعه شده که با اقتصاد مقاومتی در تضاد است و در این زمینه باید با ساماندهی مطلوب نیروی انسانی از این موضوع پیشگیری کنیم.

این مقام مسئول با بیان این که سال گذشته در آموزش و پرورش کشور بیش از هزار میلیارد تومان با اجرای ساماندهی نیروی انسانی صرفه جویی شده است و این رقم در استان 140 میلیارد تومان بوده افزود : حجم عظیمی از منابع مالی استان به پرداخت حقوق نیروی انسانی اختصاص پیدا می کند و قطعا با تکیه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی که بر استفاده بهره ورانه از نیروی انسانی و صرف هزینه های بیشتر در کیفیت بخشی تاکید دارد می توان در مسیر صرفه جویی مطلوب منابع مالی گام برداشت.

حسینی گفت : در سال 1392 تعداد پرسنل مشغول به کار در آموزش و پرورش کشور حدود یک میلیون و 50 هزار نفر بودند که در شرایط کنونی و بعد از تکیه بر سیاست ساماندهی نیروی انسانی این رقم به 978 هزار نفر رسیده و باید توجه کنیم که بیش از 300 هزار نفر از این نیروها در ادارات مشغول به کار هستند و در واقع در ازای هر یک معلم در کلاس یک نیروی اداری مشغول به کار است و این رقم باید اصلاح شود تا به استاندارد مطلوب جهانی که پنج به یک است برسیم.

وی با بیان این که در سال 94 نسبت به سال 93 تعداد شاهد کاهش 46 درصدی میزان حق التدریس ، استفاده بهینه از معلمان در ساعات درسی و .. بودیم که در نهایت به صرفه جویی 140 میلیاردی رسیدیم.

وی با برشمردن سه اقدامی که در سال تحصیلی آینده در راستای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش باید مدنظر باشد هم گفت : ارتقا مدیریت آموزشگاهی، ایجاد نظام تعیین و سنجش صلاحیت های معلمی با دوشاخص انگیزه و مهارت بالا و پیاده سازی نظام هدایت تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم در راستای انتخاب رشته صحیح این سه اقدام مهم هستند که قطعا بر اساس آن ها پیاده سازی برنامه ها و نظام عملیاتی خود را در دستور کار قرار خواهیم داد.