سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیمرخ

وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح شهاب با هدف پشتیبانی از ایده‌های خلاق و نوآورانه دانش‌آموزان در مدارس کشور اجرا می‌شود. 

به گزارش فارس، علیرضا علی احمدی بعدازظهر امروز در آیین تجلیل از نخبگان، دانش‌آموزان و فرهنگیان برتر گیلان در پژوهشکده تعلیم و تربیت رشت اظهار داشت: این طرح از طرف معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده و با اجرای آن انقلابی در آموزش و پرورش کشور و الگوی توسعه ایران به وجود خواهد آمد.

وی با تشریح روند نوآوری از بعد علمی افزود: خلاقیت و نوآوری باهم تفاوت دارد و در واقع خلاقیت بخشی از نوآوری است.

علی احمدی با تاکید براینکه ایده‌های نو باید به نیازهای جامعه ختم شده و تجاری سازی شود، تصریح کرد: صدها طرح نوآورانه و ده‌ها طرح به نمونه سازی منجر شده و فقط تعداد معدودی تجاری سازی می‌شود.

وی شیوه پژوهش در کشور را متفاوت از اصل آن توصیف کرد و افزود: پژوهش زمانی اثربخش و مفید است که شامل خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی باشد و برای آنکه خلاقیت‌ها پاسخگوی نیاز جامعه باشد، باید مرکز تحقیقات دانشگاهی و پژوهش‌سراهای آموزش و پرورش به مراکزی تبدیل شوند که نوآوری و کارآفرینی را در دستور کار خود قرار دهند.
وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت آموزش معلمان برای توسعه کارآفرینی تاکید کرد و اذعان داشت: اشتغال‌زایی توام با کارآفرینی و تکنیک‌های نوآوری باید در قالب یک رشته به دانش‌آموزان زبده آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه بر پایه دانایی‌محوری استوار است، تصریح کرد: باید به نوآوری توام با کارآفرینی توجه شود.
علی احمدی افزود: تحریم‌های دشمنان فرصت‌های زیادی ایجاد کرد تا امروز در جهان کشورمان در برخی از رشته‌های نوآورانه حائز رتبه‌های اول و یا تک رقمی شود، اما برای موفقیت باید فرآیند نوآوری در قالب نظام ملی نوآوری در کشور پیاده شود.

وی مراکز اطلاع رسانی، پژوهشکده‌ها، مراکز رشد و تحقیق، پارک‌های علم و فناوری و مراکز استاندارد را محل مناسبی برای تقویت نوآوری علمی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، مبتنی بر استعدادهای برتری است که در برخی از فرزندان این مرز و بوم وجود دارد، اما با آنچه می‌تواند کشور را توسعه دهد، خیلی فاصله دارد.
وزیر آموزش و پرورش با تشریح بررسی توسعه مبتنی بر اقتصاد کشورهای غرب و کشورهای بلوک شرق اظهار داشت: اقتصاد سرمایه‌داری جهان همچون اقتصاد اشتراکی بلوک شرق به تاریخ خواهد پیوست و تنها استفاده از فناوری با توجه به ارزش‌ها در آینده توسعه کشورها را رقم می‌زند.

علی احمدی با اشاره به حافظه محوری در روش تدریس، کتاب‌ها، تربیت معلم و شیوه‌های کلاس‌داری آموزش و پرورش در حال حاضر تاکید کرد: باید با طرف تفکرمحوری حرکت کنیم تا فرزندان ایران در آینده با استفاده از این شیوه به عناصر مسئولیتی تبدیل شوند.

وی توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و توجه به نیازهای حال و آینده کشور را ضروری دانست و بیان داشت: ناتوانی فارغ‌التحصیلان در یافتن شغل و مشکلات بیکاری نشان دهنده ضعف آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور است و در صورت تقویت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و حرکت به طرف اشتغال مبتنی بر علم و فناوری و نیز ایجاد رشته‌های جدید آموزش و ترویج علم نوین در مدارس می‌توان امیدوار بود که در آینده مشکلات اشتغال کشور نیز برطرف شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش گیلان نیز در این جلسه گفت: گیلان در سال‌های گذشته از نظر علمی رتبه 20 و 24 کشور را دارا بود، اما با همت وسیع فرهنگیان و فرزندان این منطقه در سال 85 و 86 رتبه‌های یازدهم و هفتم را کسب کرد.

سیدمصطفی حسینی با بیان اینکه چهار نفر از دانش‌آموزان گیلانی رتبه‌های زیر 10 کنکور سراسری گذشته را کسب کرده‌اند، تصریح کرد: 2 هزار و 500 نفر از دانش‌آموزان گیلانی حافظ 14 جزء از قرآن هستند و باید خودباوری و اعتماد به نفس فرزندانمان را رشد دهیم تا ثمربخش شود.
در این مراسم جمعی از دانش‌آموزان استثنایی استان به اجرای برنامه‌های هنری پرداختند و در پایان از ده‌ها برگزیده در رشته‌های علمی، پژوهشی و دینی تجلیل شد
منبع:سایت عصر ایران