سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیمرخ

دیدنی های امروز
 چشمک زدن جرج بوش دور از چشم آنجلا مرکل – باغ کاخ میزنبرگ، شمال آلمان
 
 


 
ریس ویترسپون از جمله بازیگران گران قیمت هالیوود و سفیر حسن نیت صندوق توسعه سازمان ملل برای زنان (یونفیم) در یک مراسم صرف چای در توکیو، ژاپن
 
 


 
 استفاده از کارت های مخصوص برای اجاره یکی از دوچرخه های جدید هوشمند – واشنگتن، آمریکا
 
 


 
 استفاده از یک ذره بین برای معاینه چشم کبوتر- بازاری در شهر ژیائوکوان، چین
 
 


 
فعالان حقوق حیوانات و اعتراض به نادیده گرفتن حقوق اسب ها – میدان استفانتزپلاتز، وین، اتریش
 
 


 
عروسک جدید باراک اوباما ساخت یک شرکت عروسک سازی آلمان به قیمت 139 یورو – نئوس، آلمان
 
 


 
 ماهی زنده زیر دندان های خرس قطبی – باغ وحش سنگاپور
 
 


 
زارا فیلیپس عضو تیم ملی سوارکاری زنان بریتانیا به دلیل مصدومیت از حضور در المپیک 2008 بازماند
 
 
 


 
چشمان گریان هوادار تیم ملی سوئیس پس از شکست مقابل ترکیه و حذف از یورو 2008 – بازل، سوئیس
 
 


 
 مجسمه 65 فوتی یک آسمانخراش اثر کریس بردن ساخته شده از قطعات اسباب بازی – میدانی در مرکز راک فلر، نیویورک، آمریکا
 
 


 
درگیری پلیس با معترضان به واردات گوشت گاو از آمریکا – سئول، کره جنوبی
 
 
 
 


 
 شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی به ربات پیشرفته و جدید انسان نمای REEM-B محصول شرکت پال تکنولوژی روبوتیک کادو می دهد – جزیره ریم، ابوظبی
 
 


 
 معرکه گیر استرالیایی و تلاش برای بلعیدن 27 شمشیر کوچک مزین به پرچم کشورهای عضو اتحادیه اروپا – دوبلین، ایرلند
 
 


 
 زن کشاورز برمه ای در حال پر کردن سطل ها از آب
 
 


 
 ادامه بحران افزایش قیمت سوخت در اروپا: درگیری پلیس با معترضان – آلمریا، جنوب اسپانیا
 
 


 بدون شرح!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 


اخبار مرتبط:

نظر

 

من می خوانم، تو می خوانی، ما می خوانیم

کودک

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

 

حقیقت ردی به بلندای آسمان، از ستارگان به پایین کشید، اما همین که به زمین آمد، شکست. یکی از تکه ها در آسمان شعله کشید و تکه دیگر در آن سرزمین زیبا به خاک افتاد....

در پیوستگی تاریخ گذشته تا به امروز، نیازها، آرمان ها و خواسته های انسان ها به نوعی جلوه گر شده اند. تجلی این نیازها، خاطرات، احساسات و هیجانات گاه بر سنگ یا کتیبه ای حک شده، یا در گلیم و زیراندازی تبدیل به نقش شده، یا در بومی رنگ تصویر به خود می گیرد و بالاخره به صورت شعر، قصه و یا حکایت در لابلای کتاب ها جای خوش کرده و ادبیات نام گرفته است.

انسان ها در طول تاریخ همیشه از این آثار بهره برده اند و گذشته و آینده و از همه مهمتر خود را جستجو کرده اند. گذشته چراغ راه آینده شده و تجارب تلخ و شیرین آن دیگران راهکاری برای من و شما. این مساله در مورد کودکان نیز چنین است. در دوره کودکی بیش از هر دوره ای، کودکان، کشف می کنند، کنجکاوند، باز می آفرینند و به دنبال حقیقت در تجارب انسان ها هستند. این همان نقطه عطفی است که در ادبیات، بالاخص ادبیات کودکان وجود دارد، زیرا ادبیات کودکان نیز کشف می کند، بازآفرینی نموده و در جستجوی معناست. از این رو باید بستر ذهنی و فضای زندگی کودکان را برای این مهم باید فراهم ساخت.

با این نگاه ...

* ادبیات کودکان در نقش یک راهنما، مشاوره، دوست و همراه، یک پدیده تربیتی است که کودک را از «من» به «ما» می رساند.

* بهبود کمی و کیفی، ادبیات کودکان به منظور ایجاد عادت به مطالعه در کودکان امروز که سازندگان فردا هستند بسیار ضروری است. این عادت از کودکی باید آغاز شود و نهادینه گردد.

* کودکان ابتدا باید به وجود خود و امکانات خویش آگاهی یافته پس از آن بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. در واقع کوتاه ترین راه بین کودک و فرهنگ جهانی، شناخت فرهنگی است که به خود او تعلق دارد.

* کتاب هم یک پیام و محصول هنری است و هم یک ثروت فرهنگی و محصول شناخته شده ای که نیاز به نویسنده، امکانات چاپ، توزیع و بالاخره خواننده دارد. در این راستا باید تمام عوامل همگام حرکت کنند، تلاش نموده و زمینه را مهیا سازند تا به اعتلای لازم برسند.

* ادبیات می تواند ابعاد ذهنی تازه ای برای کودک به وجود آورد. قدرت خیالپردازی را توسعه دهد و آنها را به اکتشاف و جستجو بکشاند.

* ادبیات می تواند خواننده و یا شنونده را درگیرمسائل و موجوداتی کند که در نهایت فرصتی است برای بازآموزی، تجربه تازه و حل مشکلات و نهایتاً روشنگر راه

* ادبیات می تواند فرد را با یکی از شادی آورترین لذت ها آشنا سازد.

والدین، مربیان و معلمین با دادن فرصتی برای کتاب خوانی به کودکان، در حقیقت کار آبیاری برای کشت می نمایند.

تحقیقات نشان داده فقط 15 دقیقه خواندن در روز می تواند پایه گذاری محکمی برای علاقه مندی کودک به کتاب خوانی باشد. 15 دقیقه فرصت اندکی است که به کودک می دهیم اما، در قبال آن پاسخی که دریافت می کنیم بسیار بسیار پر ارزش است.

بیائید دلایلی که چرا برای کودکان باید کتاب بخوانیم را مرور کنیم، یقیناً پس از آن این فرصت طلائی را از او دریغ نخواهیم کرد.

برای کودکم کتاب خواهم خواند تا ...

- به او فرصت تجربه دهم.

- تا واقعیت را بدون ترس محک بزنیم.

- رضایت خاطر بیابیم.

- ارتباط کلامی را توسعه دهیم.

- قدرت تفکر و خلاقیت را وسعت بخشیم.

- غنای ذهنی او را تضمین کنیم.

- دنیا را برای او ملموس تر و آشناتر کنیم.

- مردم را برای او آشنا تر و دوست داشتنی تر کنیم.

- به او فرصت خودشناسی بدهیم.

- معنویت را در او آبیاری کنیم.

- و لذت مطالعه را در او نهادینه کنیم.

این مقاله بسترساز مقالات مستمر بعدی است که به چگونگی ایجاد عادت به کتابخوانی در کودکان و نقش و سهم والدین در این زمینه می پردازد. طی این مقالات شما علاوه بر آشنائی با کتاب و اصول کتابخوانی برای کودکان. به نقش و اهمیت کتاب پی برده و با لذت کتابخوانی آشنا می شوید. بیائید هم صدا شویم:

من می خوانم، تو می خوانی. او می خواند. ما می خوانیم.

تو می خوانی تا من بخوانم.  من می خوانم تا او بخواند

بیائید با هم بخوانیم:

مدتی سپری شد و روی سرزمین زیبا، درختان چون نردبانی به ستارگان قد کشیدند. آب ها، چون آینه درخشیدند و مردم زیبائی را دیدند. نسیمی وزید و آن ها موسیقی آن را شنیدند. حقایق کوچک به نرمی برف و باران، شب و روز فرو ریختند، مردم آن حقایق را یافتند و در دل خود نگه داشتند. (1)

 

مولف:

فرشته مجیب -عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

تبیان

پی نوشت :

1) لاک پشت پیر، داگلاس وود- ترجمه حسین ابراهیمی (الوند)- طرح  و اجرای کتاب- سال 1385

مقالات مرتبط :

«کتاب بازی» را به کودک یاد دهید!

برایم قصه بگو

لذت مطالعه کودک


نظر

نوجوانان! رنگ مناسب انتخاب کنید

رنگ ها

رنگ های گوناگون در زندگی انسان ها تأثیرات فراوانی ایجاد می کنند. رنگ قرمز عموما توجه ما را به خطرها جلب میکند، رنگ سبز سبب القای حس شادی می شود ودریک اتاق تاریک حس ترس را برای ما ایجاد میکند در روان شناسی مبحثی به نام روان شناسی رنگ ها وجود دارد که مطالعه تاثیر رنگ ها بر رفتار و خلق وخوی افراد را شامل می شود . در این مبحث عنوان می شود که چه رنگی چه تاثیری بر افراد دارد و چگونه می تواند احساسات خاصی از او را برانگیزد. همه افراد بنابر دلایل شناختی و احساسی، رنگی خاص را دوست دارند واین علاقه بر اساس نوع شخصیت و تجلیات درونی آنها به وجود می آید که البته در فرهنگ های گوناگون این رنگ ها معانی متفاوتی دارند .

انتخاب رنگ های مناسب و متناسب با شخصیت نوجوان و ایجاد هماهنگی میان این رنگ ها می تواند عاملی برای کاهش افسردگی و ایجاد نشاط در نوجوانان باشد

و به همین دلیل است که هنگام بروز مشکلات روحی و روانی در نوجوانان رنگ درمانی یکی از راه های درمانی است و چه به صورت روش تکمیلی و چه به عنوان روش مستقل کاربرد دارد زیرا رنگ ها در رشد جسمانی و عاطفی کودکان ، نوجوانان و جوانان بسیار موثرند . برای مثال، از روی رنگ نقاشی و طرز لباس پوشیدن کودکان و نوجوانان می توان به ویژگی های شخصیتی آنها پی برد حتی نوع چیدمان دکوراسیون اتاق و انتخاب رنگ ها در این روش اهمیت بسیاری دارد .

 

مبنای انتخاب رنگ مناسب در نوجوانان

این موضوع کاملا نسبی است و در افراد گوناگون متفاوت است . روان شناسان معتقدند که افراد شاد ، اغلب رنگ های شاد و پرنشاط را انتخاب می کنند و افراد افسرده بیشتر به رنگ های تیره تمایل دارند و این شخصیت و خلق و خوی نوجوان است که تعیین می کند رنگ مناسب او چه رنگی است و کدام رنگ چه تاثیری در نوجوان دارد.

برای مثال رنگ زرد ، ذهن را باز می کند واستفاد از این رنگ در لباس و چیدمان دکوراسیون اتاق موجب می شود دیگران نقطه نظر شما را بفهمند .

رنگ طلایی افزایش نیرو و تحریک احساسات را به دنبال دارد و حس سرزندگی و رضایت مندی را در فرد به وجود می آورد .

 نوجوانان پر انرژی اغلب به سراغ رنگ نارنجی می روند . از خواص این رنگ می توان به بالا بردن اعتماد به نفس ، ایجاد شهامت و نشاط و رفع کسالت در فرد اشاره کرد . به همین دلیل است که بسیاری از روان شناسان توصیه می کنند اگر در جلد کردن کتاب های درسی از این رنگ استفاده شود انگیزه درس خواندن در دانش آموز بالا می رود . قرمز رنگی است که حس عشق و دوست داشتن را القا می کند وبه نوجوان قدرت حرف زدن می دهد . بنفش حس خیال پردازی و قدرت را افزایش می دهد و می تواند مکملی برای خوش بینی ها وکاهش شک و تردید باشد . اثر آرام بخش  رنگ آبی  نیز موجب می شود برنامه ها و افکار مغشوش از ذهن فرد خارج شود حتی درس خواندن در اتاق تاریک با رنگ آبی تاثیر زیادی در افزایش فهم و یادگیری دارد در عین حال وقتی عصبی و مضطرب  هستید می توانید با قرارگرفتن در یک اتاق با نور آبی  به وضعیت عادی برگردید .

از خواص رنگ سبز این است که موجب توازن و تعادل در شخصیت نوجوان می شود

 و رنگ سفید ، قدرت تحلیل را افزایش می دهد . نوجوانان علاقه زیادی به رنگ قهوه ای دارند زیرا در بالا بردن سطح هوشیاری آنها نقش مهمی ایفا می کند .هر چند که استفاده از رنگ سیاه مطلق ممکن است موجب افسردگی شود اما استفاده از این رنگ  در کنار رنگ های متناسب با آن (مثل آبی ) تمرکز حواس را چند برابر     می کند . به همین دلیل است که فکر کردن و به نتیجه رسیدن دراتاق تاریک بهترین گزینه محسوب می شود.

رنگ ها

نوجوانان بیشتر چه رنگ هایی را می پسندند؟

بیشتر نوجوانان رنگ های شاد را دوست دارند و در لباس و وسایل خود از این رنگ ها استفاده می کنند .در رنگ درمانی بسته به نتایج روانکاوی رنگ های انتخابی پزشک معالج در لباس و وسایل نوجوانان به کار برده می شود. به طور معمول نوجوانان بر اساس عقاید و افکار خود رنگ های مورد علاقه شان را انتخاب می کنند واگر این انتخاب ها درست انجام شود به سلامت روان آنها منجر خواهد شد . برای مثال در پژوهش ها به اثبات رسیده که رنگ آبی به آرامش نوجوانان کمک می کند ورنگ های فسفری روحیه خشونت و تندخویی را در آنها ایجاد می کند.  

 

منبع: هفته نامه سلامت


به مناسبت 19 اردیبهشت ماه آغاز هفته هلال احمر، زنگ امداد در مدارس سراسر استان به صدا درآمد.

 


رئیس سازمان هلال احمر مشهد در مراسمی به همین مناسبت در مدرسه راهنمایی اسرار مشهد اظهار داشت: هلال احمر یکی از نهادهای شناخته شده در سطح جهان است که اهداف بشر دوستانه آن فرهنگ مهرورزی و نوع دوستی را در جامعه ترویج می کند.
حجة الاسلام والمسلمین ابراهیمی افزود: سازمان هلال احمر مشهد در هفته هلال احمر با برگزاری نمایشگاه، مسابقات فرهنگی و ورزشی، واکسیناسیون موقت برای زائران و ... سعی در معرفی توانمندی های خود به عموم مردم دارد.
همچنین معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: این سازمان در بخش جوانان در پنج گروه دانش آموزان، دانشجویان، طلاب، کارگران و آزاد فعالیت می کند.قاسمی افزود: هزار کانون دانش آموزی هلال احمر در سطح استان وجود دارد که 50 درصد آن ها در مشهد هستند.
وی درباره برنامه های هفته هلال احمر اظهار داشت: برنامه های این سازمان در بخش دانش آموزی شامل نواختن زنگ هلال احمر در مدارس استان، معرفی و تقدیر از دانش آموزان عضو هلال احمر، غبارروبی مزار شهدا توسط دانش آموزان عضو هلال احمر و برگزاری جشن هلال مهر به منظور آشنا سازی دانش آموزان با فرهنگ مهرورزی و نوع دوستی می باشد


سالروز جهانی صلیب سرخ  و هفته هلال احمر

 19لغایت 25 اردیبهشت گرامی باد

مسابقه بهترین و کوتاهترین جمله درباره

هلال احمر و حوادث

WWW.HELAL4.IRدر وب سایت :

لطفا در قسمت (نظر دهید) کلیک نموده و پیام خودرا ثبت نمائید

به19 نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه جوائزی اهدا می گردد. منتظر پیام های شما هستیم

 


اعضای هلال احمر  کانون های هلال احمر ناحیه 4 مشهددر رشته های زبان انگلیسی نهج البلاغه ,قرائت قرآن  در مسابقات  شهرستانی رقابت مهر مقام اول را کسب نمودند